تاریخ انتشار: ۱۲:۵۸ - ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جوادی حصار در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

دولت فعلی انتخابات کم‌رمق با نتیجه تضمین‌شده می‌خواهد | انتخابات مجلس را حماسه خواندند که انتخابات ریاست‌جمهوری ۸ میلیونی را هم شگفتی‌ساز بخوانند

محمدصادق جوادی حصار، فعال سیاسی و عضو حزب اعتمادملی به رویداد۲۴ می‌گوید احمد وحیدی می‌داند که انتخابات مجلس بی‌رمق بوده است اما برای زمینه‌سازی انتخابات ریاست‌جمهوری با نتیجه تضمین‌شده، انتخابات را حماسه می‌خواند.

جوادی حصار

رویداد۲۴ | زینب غبیشاوی: پرونده انتخابات مجلس دوازدهم با برگزاری دور دوم در برخی از استان‌ها بسته شد، تا مجلس جدید با ترکیبی از نمایندگان تندرو با کمترین میزان مشارکت تشکیل شود. انتخابات دور نخست مجلس در اسفندماه کمترین میزان مشارکت در تاریخ ایران را رقم زد و مشارکت در دور دوم تهران تک‌رقمی بود؛ نکته جالب در این میان تحلیل وحیدی، وزیر کشور دولت رئیسی بود که مشارکت ۸ درصدی را «حماسه» خواند.

محمدصادق جوادی حصار عضو شورای مرکزی حزب اصلاح‌طلب اعتمادملی درباره انتخابات دور دوم مجلس به رویداد۲۴ می‌گوید: وضعیت کنونی انتخابات در ایران مشابه داستان شاه عریان است که خیاطان می‌گفتند لباسی که به تن پادشاه است را فقط حلال‌زاده‌ها می‌بینند و مردم از ترس اینکه متهم به حرام‌زادگی نشوند، جرات نداشتند بگویند که  شاه لباس تنش نیست، ولی در میان جمعیت یک بچه‌ای با صدای بلند گفت: این شاه لخت است و همه گفتند بله لخت است.

بخش های مهم این گفتگو را در ادامه می‌خوانید؛

* مسئولین حاکمیتی خوف این را دارند که بگویند انتخابات وضعیت خرابی دارد. یعنی خودشان کاملا می‌دانند که چه خبر است. وزیر کشور می‌داند که ۸ درصد در تهران یعنی چه! حتی اصولگرا‌ها هم به صورت حداقلی پای صندوق رای آمدند و رای دادند.  

مشارکت ۸ درصدی یعنی اصولگرایان هم بریده‌اند | اسم این شامورتی بازی انتخابات نیست

*همواره کف رای اصولگرایی را ۲۰ درصد در نظر می گرفتیم؛ اما در تهران که اصولگرایان بیشترین کاندیدا را داشتند، تنها ۸ درصد رای داده اند و این یعنی اصولگرایان واقعی هم بریده‌‌اند.

*یک شامورتی‌بازی انجام می‌دهند و خودشان هم می‌دانند که این انتخابات نیست. آن نماینده چطور رویش می‌شود بگوید من نماینده ده میلیون مردم تهران هستم؟ کافی است یک صدای کودکانه خالص و بی الایشی از میان جمعیت بگوید که چرا این پادشاه عریان است و لباس به تن ندارد.

*این لباس فاخری که الان به تن انتخابات کردند و برایش سلام و صلوات به راه انداخته‌اند و وزیر کشور هم می‌گوید مردم حماسه آفریدند، مانند همان داستان پادشاه عریان است که بیچاره را عریان در خیابان راه بردند. متاسفانه انتخابات به وضعیت تمسخر‌آمیزی رسیده است.


بیشتر بخوانید: رئیسی از احمدی نژاد هم راحت‌تر دروغ می‌گوید/ وضعیت کنونی نتیجه حضور نیرو‌های نظامی در عرصه سیاسی است


*عقلای این کشور اگر هنوز می‌توانند کاری انجام دهند، اقدام به کاری کنند که از راهی که رفته‌اند برگردند، به هر میزانی که از مردم فاصله گرفته‌اند برگردند و کاری کنند تا مردم آن‌ها را ببخشند و با آن‌ها آشتی کنند. اگر چنین کاری کنند، می‌توانیم امید داشته باشیم که در انتخابات بعدی مردم پای صندوق رای حضور پیدا کنند.

رای نفر اول تهران را با رای رضا خاتمی در مجلس ششم مقایسه کنید

*رای نفر اول تهران را  با رای نفر اول مجلس ششم که آقای محمدرضا خاتمی با بیش از ۲ میلیون رای بود مقایسه کنید! کسانی که در دولت هستند اگر مفهوم این موضوع را متوجه نمی‌شوند یعنی حساب و کتاب دولت‌داری را نمی‌دانند یا خودشان را به نفهمی زده‌اند.  

*هیچ نسخه‌ای نمی‌توان پیچید مگر اینکه عقلای این کشور در هر کسوتی که هستند، دست به دست هم دهند تا حاکمیت را مجاب کنند از راهی که رفته است برگردد.  

*عده‌ای هستند که خواهان مشارکت حداقلی با نتیجه تضمین شده اند. این‌ها همین افرادی هستند که الان این شامورتی‌بازی‌ها را درمی آورند و می‌گویند با ۸ درصد حماسه آفریده‌ایم. این‌ها اصلا حاضر به ریسک نیستند و حاضر نیستند کسانی وارد میدان شوند که ممکن است برنده شوند و این‌ها به حاشیه بروند.

رئیس جمهور بعدی با ۸ میلیون رای انتخاب می‌شود

* سالی که نکوست از بهارش پیداست. وقتی مشارکت ۸ درصدی را حماسه می‌دانند، انتخابات ریاست جمهوری سال آینده را هم با ۱۰ الی ۱۲ میلیون مشارکت حماسه شگفتی‌ساز خواهند خواند و یک رئیس جمهور با ۸ میلیون رای را انتخاب می‌کنند.  

*بحث مشروعیت بنیادین است. عده‌ای در این نظام عقیده دارند که نظام مشروعیتش را از مردم نمی‌گیرد. مرحوم مصباح فریاد می‌زد که نظام مشروعیت خود را از مردم نمی‌گیرد و مشروعیتش الهی است و مردم زینت هستند. ما انتخابات برگزار می‌کنیم که نگویند این‌ها انتخابات ندارند، بلکه انتخاباتی را برگزار می‌کنیم که بدانیم نتیجه آن چیست و اگر جمعیت زیاد باشد و نتوانیم نتیجه را از قبل مشخص کنیم، انتخابات را به نحوی برگزار می‌کنیم که بتوانیم نتیجه دلخواه را به دست بیاوریم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان